همانطور که در قسمت اول این مقاله خواندید، راه اندازی کسبوکار کار چندان سختی نیست، اما نیاز به نوآوری در خدمت دارد. خیلی از کسبوکارها هستند که نقایص بسیار زیادی دارند و شما میتوانید این نقصها را برطرف کنید و کسبوکار جدید بسازید.
گام دوم – تحقیقات بازار

1- درباره بازار خود تحقیق کنید

ببینید رقبای شما چه کسانی هستند و نیاز به محصول یا سرویس انتخابشده شما وجود دارد یا خیر. به یاد داشته باشید زمانی که تحقیق خود را انجام میدهید خاص باشید. حتی اگر محصول یا سرویس شما یک شکاف منحصر به فرد را در بازار پر کند، همیشه شرکتهای دیگری وجود دارند که چیزی مشابه ارائه میکنند، یا راههای دیگری نیز برای برآوردن نیاز مشتریان وجود دارد. نکته اصلی زمانی که درباره رقیب تان فکر میکنید این است که یاد بگیرید که چه چیزی باعث میشود مشتری یک محصول یا سرویس را از دیگری انتخاب کند
زمانی را برای جستجو در گوگل به دنبال اطلاعات اولیه در مورد رقابت تان و نیز بازار به طور کلی اختصاص دهید. برای مثال، جستجوی گوگل برای “نگهداری از حیوانات خانگی” را انجام دهید و ببینید که چه چیزی رخ میدهد. دید خوبی از این که ایده چقدر محبوب است، براساس نتایج بدست میآورید.
هنگامی که مشخص کردید که رقبای شما چه کسانی هستند، خجالتی نباشید، زیرا آنها میتوانند یک منبع با ارزش برای درک بهتر باشند و اینکه بدانید نیاز واقعی در بازار چیست. پس از آنها پرس و جو کنید و نتایج ملموس تری بدست بیاورید.
2 – مخاطبین مورد نظرتان را انتخاب کنید

این که بفهمید چه کسی میتواند بیشترین سود را از محصول یا خدمات شما داشته باشد، برای موفقیت در کسب و کار شما بسیار مهم است. هر چه مشتری خود را بهتر درک کنید، شغل شما نیز سریعتر رشد خواهد کرد. هنگام تعیین مخاطب هدف خود، باید ملاکهایی از قبیل سن، جنس، نژاد و غیره را در نظر بگیرید.
یک لیست اولیه از مشتریان بالقوه ایجاد کنید که شامل جزئیاتی باشد که می توانید در مورد آن فکر کنید. به عنوان مثال، مشتریان من ممکن است خانواده های فامیل و دارای دو درآمد باشند که صاحب یک سگ هستند و ساعات طولانی کار می کنند.
مخاطبین هدف خود را برای درک این که آیا آنها از محصول و یا سرویس شما استفاده خواهند کرد، بررسی کنید. حتما سوالات زیادی را بپرسید تا مفید بودن محصول خود را با توجه به جمعیت هدف خود مشخص کنید.
اگر نمیدانید چه سوالاتی بپرسید حتماً کتاب «تست مامان» که در همین زمینه نوشته شده است را مطالعه کنید و بعد به سراغ مخاطبین احتمالی خود بروید.
3 – اعتبار مالی را در نظر بگیرید

اگر نمیتوانید اعتبار مالی کسبوکار خود را از پولی که پسانداز کردهاید تامین کنید، باید کسی را پیدا کنید که بتواند به شما کمک مالی کند. قبل از رسیدن به یک سرمایهگذار برای کمک، مطمئن شوید که یک طرح کلی از میزان پولی که نیاز خواهید داشت را داشته باشید، این که چگونه هزینه میشود و برنامه شما برای گرفتن هر گونه پول قرضی چه خواهد بود.
- یک بودجه ساده اما با جزئیات برای کسبوکار خود در نظر بگیرید.
- ارزیابی کنید که چقدر پول دارید و چه مبلغ بیشتری نیاز خواهید داشت، براساس بودجه بندیتان.
- جزئیات چگونگی برنامهریزی برای دریافت پول و بازپرداخت سرمایه گذاران را توضیح دهید.
- برنامه کاری و بودجه خود را برای سرمایه گذاران احتمالی آماده کنید.