چطور عکاس فریلنسر شویم؟

زمانی که عکاسی عشق و علاقه شماست، تصمیم گرفتن برای اینکه یک عکاس فریلنسر شوید و از آن کسب درآمد کنید کار آسانی به نظر می رسد. با این حال یاد گرفتن اینکه چطور یک کسب و کار موفق را اداره کنید کمی پیچیده‌تر است. به این دلیل است که موفقیت شما در این حرفه فقط به مهارت های عکاسی شما مربوط نمی شود؛ شما باید بتوانید کارهای دیگری نیز انجام دهید که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. پس تا پایان مقاله با من همراه باشید.

در این مقاله چه می‌خوانیم؟

زمانی که عکاسی عشق و علاقه شماست، تصمیم گرفتن برای اینکه یک عکاس فریلنسر شوید و از آن کسب درآمد کنید کار آسانی به نظر می رسد. با این حال یاد گرفتن اینکه چطور یک کسب و کار موفق را اداره کنید کمی پیچیده‌تر است. به این دلیل است که موفقیت شما در این حرفه فقط به مهارت های عکاسی شما مربوط نمی شود؛ شما باید بتوانید کارهای دیگری نیز انجام دهید که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. پس تا پایان مقاله با من همراه باشید.

بخش اول – آغاز کسب و کار فریلنسر عکاسی

انتخاب تخصص عکاسی

یک تخصص را انتخاب کنید

زمانی که شما یک عکاس حرفه ای هستید، می توانید در انواع مختلفی از عکاسی مثل اخبار، عروسی و دیگر رویدادهای خاص یا عکاسی پرتره متخصص باشید. با این حال، اگر می‌خواهید به صورت فریلنسری فعالیت کنید، مهم است که کسب و کار خود را متمرکز کنید چون باید بدانید چه نوع تجهیزات و لوازم جانبی نیاز دارید و چطور برای کسب و کار خود بازاریابی کنید.

با این حال شما مجبور نیستید که خودتان را به یک تخصص محدود کنید، زیرا می‌توانید پروژه های بیشتری را دریافت کنید. برای مثال، شما می توانید خودتان را به عنوان یک عکاس پرتره و همینطور عکاس رویدادها معرفی کنید و تبلیغ کنید. این دو تخصص با هم جور هستند، چون مثلا زوجی که شما را استخدام کرده اند تا عروسی شان را عکاسی کنید اگر از شما راضی باشید و شما را به یاد داشته باشند بعدها برای پرتره فرزندانشان نیز به شما مراجعه خواهند کرد.

  • عکاسی از رویداد به طور معمول به معنی گرفتن عکس در عروسی‌ها، مهمانی‌ها، مراسم فارغ‌التحصیلی و سایر رویدادهای خاص است.
  • اگر در عکاسی پرتره تخصص دارید، عکس افراد را می گیرید که معمولا خانواده ها، کودکان و یا حتی حیوانات خانگی هستند.
  • عکاسی صنعتی معمولا شامل عکس گرفتن از محصولات، کالا، املاک و سایر اقلام دیگر می باشد.
  • عکاسی استوک به عکس هایی گفته می شود که تنها با هدف فروش گرفته شده‌اند. می توانید عکس های خود را از طریق سایت های فروش عکس، بفروشید. جایی که افراد و مشاغل مختلفی که نیاز به عکس یک شیء یا موقعیت خاص دارند می توانند آنها را خریداری کنند. (سایتهایی مثل شاتر استوک)
  • عکاسان خبری عکس وقایع قابل ‌توجه و مردم را می‌گیرند. این شغل می‌تواند یک شغل هیجان‌انگیز باشد، اما در صورتی که شما تجربه قبلی نداشته باشید، ورود به این حوزه بسیار دشوار است.
مجوز کسب و کار

مجوز کسب و کار خودتان را بگیرید

مثل هر کسب و کار دیگری نیاز به مجوز برای فعالیت در شهر، بخش یا هر جایی که هستید دارید. ممکن است بگویید من که نمی‌خواهم مغازه و دفتری داشته باشم. اما وقتی شما مجوز فعالیت دریافت می کنید هم با خیال راحت تری به فعالیت می‌پردازید. هم اینکه افراد بیشتری به شما اطمینان می کنند و سراغ شما می آیند.

  • اگر نمی دانید چه مجوزهایی مورد نیازتان است کافیست از افرادی که در صنف شما فعالیت می کنند بپرسید. با یک جستجوی ساده در گوگل به این افراد خواهید رسید.
فریلنسر عکاسی

هزینه هر کاری را مشخص کنید

پیش از اینکه بتوانید مشتریان خود را پیدا کنید، باید بدانید چقدر میخواهید برای هر کاری هزینه دریافت کنید. زمانی را برای این کار اختصاص دهید و هزینه های خود را مانند تجهیزات، هزینه های عملیاتی، هزینه های جابجایی و غیره در نظر بگیرید.

ضمناً شما باید زمان خود را نیز در نظر بگیرید، زمانی که برای حمل و نقل صرف می‌کنید. به این صورت شما می توانید اطمینان پیدا کنید که پول کافی برای گذراندن امور خود بدست می‌آورید.

  • شما نرم افزارهای حسابداری همراه که فاکتور هم صادر می کنند استفاده کنید. البته حواستان باشد که اگر فاکتور به مشتری خودتان بدهید ممکن است شامل مالیات شوید.
روشهای پرداخت

روشهای پرداخت خود را مشخص کنید

زمانی که کسب و کار خود را شروع می‌کنید مهم است در نظر بگیرید که چطور می‌توانید از مشتریان خود هزینه دریافت کنید. برای مثال شما می توانید تصمیم بگیرید که فقط پول نقد بپذیرید. اما بهتر است روشهای مختلف پرداخت مثل کارت به کارت را نیز در نظر بگیرید. زیرا خیلی از مشتریان با این روش راحت تر هستند.

  • اگر می خواهید کارت های بانکی را برای خدمات عکاسی خود قبول کنید ممکن است به فکر دستگاه pos بیافتید. اما باید بدانید که این دستگاه ها شامل مالیات خواهند شد و باید این مورد را نیز در نظر بگیرید.
  • همچنین شما می توانید وب سایتی راه اندازی کنید و هزینه های خود را بصورت آنلاین دریافت کنید که این مورد نیز جدیدا شامل مالیات شده است که باید در تعرفه های خود آن را اعمال کنید.
نمونه کار

آرشیو نمونه کار خود را بسازید

مهمترین ابزار در بازاریابی هر فریلنسر که فریلنسر عکاس خیلی مهمتر از بقیه در این زمینه است ساخت مجموعه ای فعال و موثر از تصاویر نمونه کارهایی که می توانید به مشتریان احتمالی نشان دهید. اگر ابتدای کار شماست اصلا نگران نباشید خیلی راحت می توانید از افرادی که نیاز به عکس دارند استفاده کنید و بدون هزینه از آنها عکاسی کنید و در نمونه کارهای خود قرار دهید.

  • این مورد را در نظر داشته باشید که زمانی که در حال ساخت نمونه کارهای خود هستید، مخاطبین خود را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر قصد دارید خود را به عنوان عکاس مراسم عروسی و سایر مراسمات معرفی کنید، نمونه کارهای خود را با عکس های محصولات نسازید.
  • در صورت امکان هم یک نسخه آنلاین و دیجیتالی از نمونه کارهای خود ایجاد کنید و هم یک نسخه چاپی از موارد خاص. برخی از مشتریان از نسخه آنلاین لذت می برند و بعضی از آنها نیز از عکس چاپ شده و واقعی تاثیر بیشتری می گیرند.

دوره رایگان فریلنسری را از دست ندهید

گام دوم – مشتری پیدا کنید

راه اندازی سایت با وردپرس

یک وب سایت بسازید

زمانی که کار عکاسب فریلنسری را شروع می کنید، به یک وب سایت نیاز دارید تا کار خود را به نمایش بگذارید تا مشتریان احتمالی بتوانند آنچه را که می توانند انتظار داشته باشند ببینند. همچنین می توانید از سایت خود برای برقراری ارتباط مشتریان احتمالی با شما، نمایش خدماتتان استفاده کنید. دقت کنید که سایت شما باید ظاهری ساده داشته باشد و شامل بهترین عکس های شما شود.

  • اگر اطلاعات زیادی در مورد راه اندازی وب سایت ندارید، می توانید با سیستم سایت ساز وردپرس سایت خود را راه اندازی و مدیریت کنید. قالب های آماده زیبایی برای وردپرس وجود دارد که شما می توانید با صرف زمان و کمی حوصله به راحتی برای خودتان یک سایت راه اندازی کنید.
  • ایده خوبی است که در سایت خودتان وبلاگی داشته باشید و به طور مثال روند یک عکاسی حرفه ای و نهایی کردن آن را به نمایش بگذارید که این کار باعث جلب مشتری بیشتری نیز خواهد شد.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی

ایجاد حساب در شبکه های اجتماعی

علاوه بر وب سایت خودتان، شبکه های اجتماعی راهی عالی برای بازاریابی آنلاین خدمات شما هستند. عکاسی یک رسانه بصری است، پس یک عکس عالی می تواند به سرعت به صورت ویروسی پخش شود و مشتریان بالقوه را با کار شما آشنا کند.

  • اینستاگرام، فیسبوک، پینترست، لینکدین، توئیتر سایتهایی هستند که حتما باید در آنها حساب خود را ایجاد کنید تا بتوانید کار خود را در یک محیط نمایش دهید که قابلیت اشتراک گذاری راحت تری دارد.
  • لینک شبکه های اجتماعی خود را در وب سایت خود قرار دهید تا مشتریان احتمالی بتوانند براحتی آن ها را پیدا کنند.

کارت ویزیت چاپ کنید

بهترین نوع تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان است. یعنی خانواده، دوستان و مشتریان راضی شما از شما برای دیگران تعریف کنند و آنها را به استفاده از خدمات شما ترغیب نمایند. می توانید تعدادی کارت ویزیت چاپ کنید و آن را به این افراد بدهید تا برای شما تبلیغ کنند.

  • یک کارت ویزیت جذاب برای خودتان ایجاد کنید. می توانید از یک پرتره بسیار جذاب از خودتان استفاده کنید که علاوه بر تبلیغات کسب و کار شما، مهارتتان را نیز نمایش می دهد.
  • دقت کنید که کارت ویزیت شما باید شامل اطلاعات تماس دقیق شما، آدرس وب سایت شما و اگر وب سایت ندارید شبکه های اجتماعی شما.

شبکه سازی کنید

خوشبختانه، تبلیغات شما دهان به دهان منتشر خواهد شد، اما شما نباید منتظر بمانید تا به شما مراجعه کنند. با ایجاد ارتباط با کسب و کارهای مرتبط، ممکن است بتوانید مشتریان جدیدی پیدا کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید به عنوان عکاس یک رویداد کار کنید، ممکن است با برنامه ریزان مراسم عروسی یا مهمانی، سالن های پذیرایی و دیگر کسب و کارهای مرتبط با رویداد برای معرفی خودتان و کارتان تماس بگیرید. با این ترتیب، اگر فردی در حال برنامه ریزی یک رویداد باشد می تواند با شما تماس بگیرد و برای رویداد خود از خدمات شما استفاده کند.

  • اگر به عکاسی صنعتی علاقه مند هستید، ممکن است بتوانید با یک شرکت تولید کننده یا توزیع کننده محصولات تماس بگیرید و آشنا شوید. سعی کنید با بخش روابط عمومی شرکت ها ارتباط برقرار کنید.
رایگان کار کنید

بصورت رایگان کار کنید

زمانی که شما به عنوان یک فریلنسر عکاس شروع به کار می‌کنید، تبلیغات دهان به دهان خیلی برای شما کلیدی است. به همین دلیل است که انجام کارهای رایگان می تواند کمک زیادی بکند. می توانید از این طریق تجربه خود را بیشتر کنید و همینطور با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کنید.

اگر در عکاسی پرتره متخصص هستید، از خانواده و دوستان بخواهید که آیا به عکس نیاز دارند! اگر می خواهید به عکاسی تجاری و یا محصولات بروید، ببینید که آیا در منطقه شما کسب و کار کوچکی وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا از محصولاتشان عکس بگیرید و به عنوان بازاریابی استفاده کنید.

  • می توانید جلسات عکاسی برگزار کنید، مشتریان در صورتی هزینه پرداخت می کنند که بخواهند عکس خود را چاپ کنند. یا به جلسات و مهمانی ها بروید و از آنها عکس بگیرید و اگر خواستند برای آنها چاپ کنید در قبال آن هزینه دریافت کنید.
  • دقت کنید که حتماً از مشتریان خودتان نظرشان را در مورد عکاسی خودتان بگیرید. اگر نظر مثبتی در مورد شما دادند آن را در وب سایت خودتان و شبکه های اجتماعی منتشر کنید. انتشار نظرات مشتریان بسیار می توانید در متقاعد کردن سایر مشتریان احتمالی تاثیرگذار باشد. همچنین اگر انتقادی از شما داشتند از آن برای بهبود کسب و کارتان استفاده کنید.

گام سوم – مهارت تان را افزایش دهید

تجهیزات خود را ارتقا دهید

اگر می خواهید فریلنسر عکاس شوید، نمی توانید با موبایل قدیمی یا دوربین بی کیفیت عکس بگیرید. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در یک دوربین دیجیتال جدید و به روز مهم است تا بتوانید با آن برای گرفتن عکس های با کیفیت بالا اقدام کنید.

در ابتدای کار ممکن است موجودی کافی برای خرید یک دوربین گران قیمت را نداشته باشید، اما شما می توانید از دوربین های دست دوم استفاده کنید و با هزینه کمتری آن را تهیه کنید.

  • بسته به نوع عکاسی که شما قصد انجام آن را دارید و می خواهید در آن متخصص شوید، ممکن است به نور، رفلکتور، دیفیوزرها نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که نورپردازی عکس های شما درست است.
  • معمولا دوربین را با یک لنز تهیه می کنیم، ممکن است بخواهید لنزهای اضافی مانند لنزی برای عکاسی عریض تهیه کنید تا بتوانید عکس های با کیفیت تری بگیرید.
  • برای ویرایش عکس‌های خود، احتمالا به یک کامپیوتر و نرم افزار ویرایش عکس مثل فتوشاپ و لایت روم نیز نیاز دارید.

کلاس آموزشی بروید

برخی مهارت های عکاسی به طور طبیعی وجود دارند، از جمله داشتن دید مناسب برای ترکیب بندی، اما اطلاعاتی وجود دارد که باید یاد بگیرید. به خصوص اگر شما با استفاده از یک دوربین خیلی آشنا نیستید. اگر در حال تحصیل در دانشگاه هستید، دانشگاه شما ممکن است دوره های عکاسی ارائه دهد.

  • اگر دانشجو نیستید، با یک جستجوی ساده می توانید کلاسهای عکاسی اطرافتان را پیدا کنید.
  • اگر در منطقه شما کلاسهای عکاسی موجود نیست، می توانید از دوره های آنلاین عکاسی که این روزها بسیار فراوان شده استفاده کنید.
  • کلاس های هنر نیز می توانند به یک عکاس کمک کنند، زیرا آنها می توانند به شما یاد دهند چطور دید بهتری داشته باشید و روی ترکیب بندی خود کار کنید.
  • اگر می خواهید عکاسی را به صورت فریلنسری ادامه دهید، ممکن است نیاز داشته باشید کلاس های مدیریت کسب و کار و بازاریابی و کمی حسابداری یاد بگیرید.
کارآموزی عکاسی

به کارآموزی بپردازید

قبل از اینکه به تنهایی به این شغل بپردازید، به کسب تجربه در کنار یک باتجربه نیاز دارید. کار کردن به عنوان یک دستیار برای یک عکاس حرفه ای می تواند یک فرصت عالی برای یادگیری نکات و تکنیک های شما باشد و از عکاس حرفه ای برای بازخورد روی تصاویر خود بپرسید تا بتوانید کار خود را هر روز بهبود ببخشید. این روش، بهترین روش یادگیری دنیاست.

همچنین شما می توانید در یک استودیوی عکاسی کار کنید که در آن خودتان عکس می گیرید و از سلیقه مشتریان باخبر شوید و ببینید که چه نوع عکسی را ترجیح می دهند.

  • همه آموزش های شغلی نیاز به پرداخت هزینه ندارد. شما می توانید خدمات عکاسی خود را به دوستان و افراد خانواده ارائه دهید که رویدادهای خاص مثل مهمانی های سالروز ازدواج، تولد یا فارغ التحصیلی برگزار می کنند و از این طریق کسب تجربه کنید.
مسابقات عکاسی

در مسابقات عکاسی شرکت کنید

زمانی که در خودتان اعتماد به نفس بیشتری حس می کنید، ورود به رقابت های عکاسی می تواند راه خوبی برای دیدن این باشد که مهارت شما در مقابل عکاسان دیگر چقدر خوب است. اگر برنده شوید، یک دستاورد ایده‌ال برای افزودن به رزومه و نمونه کارهای خود خواهید داشت. در مسابقات به دلیل رقابتی که وجود دارد به شما کمک می کند خلاقیت خود را بروز دهید.

  • اگر از هر مسابقه عکاسی محلی آگاه نیستید، یک جستجوی آنلاین می تواند با این مسابقات آگاهتان کند. به طور مستمر این مسابقات در سراسر دنیا برگزار می شود. خیلی از این مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار می شود حتی شما می توانید در مسابقات بین المللی نیز شرکت کنید.
گروه عکاسی

در یک گروه عکاسی عضو شوید

دریافت انتقاد و بازخورد سازنده می تواند به شما کمک کند که مهارت های خود را ارتقا دهید و عکس های خود را به سطح بعدی ببرید. اگر شما دانشجو هستید، دانشگاه یا هنرستان شما ممکن است یک باشگاه عکاسی داشته باشد که در آن می توانید درباره کار خود با سایر عکاسان صحبت کنید. می توانید از فروشگاه های محصولات عکاسی یا آموزشگاه های محل خود نیز این مورد را جویا شوید.

  • اگر نمی توانید باشگاه عکاسی در منطقه خود پیدا کنید، خودتان دست به کار شوید. از عکاسان دیگر بپرسید که آیا مایل هستند جلسات ماهانه یا هفتگی برای نقد عکس ها برگزار کنید.
  • اگر نمی توانید گروه محلی در منطقه خودتان پیدا کنید، گروه های عکاسی آنلاین که در شبکه های اجتماعی مختلف دور هم جمع می شوند گزینه خوبی است. شما به صورت آنلاین عکس های خود را پست می کنید و سایرین درباره عکس شما نظرشان را بیان می کنند. می توانید با جستجوی آنلاین به آنها برسید، اما پینترست، LightsTalking مکان های خوبی برای شروع هستند.

    1 نظر

نظر ارزشمندتان را ثبت کنید