معرفی افزونه وردپرسی ووکامرس (WooCommerce)

در این مقاله چه می‌خوانیم؟

چکیده مقاله

ووکامرس (WooCommerce) یک افزونه رایگان وردپرس است که قابلیت های ای کامرس یا تجارت الکترونیک را به وب سایت وردپرسی شما اضافه می کند به طوریکه می توانید یک فروشگاه آنلاین داشته باشید

WooCommerce یک افزونه است که به راحتی با سایت وردپرسی ادغام شده و با چند کلیک ساده و بدون نوشتن یک خط کد، وب سایت وردپرسی شما را تبدیل به یک وب سایت تجاری کاملاً کاربردی می کند.

یکی از دلایلی که ووکامرس را یکی از بهترین پلتفرمهای ساخت فروشگاه آنلاین کرده است امنیت بالای آن است. بروزرسانی ها در این افزونه به سرعت انجام شده و هر گونه مشکل امنیتی برطرف می شود. همچنین از آنجا که این افزونه از زبان فارسی پشتیبانی می کند محبوبیت بالایی در بین کاربران ایرانی دارد و بسیاری از فروشگاه های آنلاین با استفاده از این افزونه ایجاد شده اند. به همین دلیل افزونه ووکامرس جزء افزونه های ضروری وردپرس برای کسب و کارهای آنلاین است.

آموزش کامل افزونه WooCommerce

قبل نصب افزونه WooCommerce محیط هاست خود را بررسی کنید. توصیه می شود هاست شما موارد زیر را پشتیبانی کند:

  • PHP ورژن 7.3 و بالاتر
  • MySQL ورژن 5.6 یا بالاتر یا MariaDB ورژن 10.1 یا بالاتر
  • حداقل حافظه وردپرس 128MB
  • پشتیبانی HTTPS

توجه داشته باشید که قالب شما از ووکامرس پشتیبانی کند. همچنین با نصب و فعال سازی WooCommerce، برای داشتن عملکرد بهتر آیتم های متعددی شامل موارد زیر به سایت شما اضافه می شود:

  • آیتم های جدید فهرست، انواع پست های سفارشی و taxonomy ها برای سفارشات، محصولات و موارد دیگر.
  • ابزارک ها و شورت کدهای جدید
  • نقش های کاربری جدید برای مدیران فروشگاه و مشتری ها

ابتدا آخرین ورژن افزونه را دریافت نموده و آن را در سایت خود در بخش افزونه ها نصب کنید.

لینک دانلود افزونه :https://wordpress.org/plugins/woocommerce/

بعد از اینکه افزونه نصب شد آن را فعال کنید. پس از فعال سازی افزونه یک ویزارد راه اندازی برای کمک به شما در راه اندازی فروشگاه تان نشان داده می شود.

این ویزارد راه اندازی از 6 بخش مختلف تشکیل شده است که به آنها خواهیم پرداخت.

برپایی فروشگاه ووکامرس

در صفحه اول اطلاعات مربوط به راه اندازی فروشگاه از شما خواسته شده است. گزینه های نشان داده شده در این صفحه را پر کرده و روی دکمه “بزن بریم” کلیک کنید.

اگر ترجیح می دهید به صورت دستی فروشگاه خود را راه اندازی کنید روی دکمه “الان نه” کلیک کنید. اما بهتر است از ویزارد و راهنمای راه اندازی استفاده کنید. داشتن یک پلتفرم ای کامرس قابل سفارشی سازی به این معنی است که گزینه های متعددی برای تنظیمات وجود دارد که می توانید به سادگی در آنها سردرگم شوید. ویزارد راه اندازی تمام مراحلی که برای تأسیس فروشگاه و آماده کردن آن برای فروش محصولات باید طی کنید را گام به گام در اختیار شما قرار می دهد.

پرداخت

در این صفحه باید نوع پرداخت آفلاین مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ووکامرس از هر دو پرداخت های آنلاین و آفلاین پشتیبانی می کند. در صورتی که مایل به پرداخت آنلاین باشید باید روی لینک “روش های پرداخت اضافی” کلیک کرده و یکی از افزونه های پرداخت ووکامرس را بر روی سایت خود نصب کنید. ووکامرس از درگاه های پرداختی ایرانی نیز پشتیبانی می کند.

حمل و نقل

ووکامرس دو نوع حمل و نقل را ارائه می دهد. می توانید محصولات خود را به داخل ایران یا سایر نقاط جهان ارسال کنید

در صورتی که مایل هستید از مشتریان خود هزینه حمل و نقل دریافت کنید در این قسمت باید مقدار آن را به ریال مشخص کنید. همچنین می توانید برای وزن و ابعاد محصول خود واحد تعیین کنید.

توصیه شده

در این قسمت قالب و افزونه هایی که برای ارتقا فروشگاه خود می توانید از آنها استفاده کنید به شما معرفی شده است.

فعال سازی

در این بخش می توانید ووکامرس را به جت پک متصل کنید تا ویژگی های بیشتری دریافت کنید. اما این ویژگی برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست. بنابراین روی دکمه “از این مرحله بگذر” کلیک کرده و به مرحله بعدی بروید.

آماده

حال تنظیمات اولیه به پایان رسیده است و شما آماده فروش محصولات خود هستید.

در این صفحه گزینه های زیر در اختیار شما قرار گرفته است:

  • وارد کردن ایمیل و اشتراک در خبرنامه
  • کلیک بر روی دکمه “ایجاد یک محصول” که با کلیک کردن بر روی آن مستقیماً به صفحه ساخت محصول جدید هدایت می شوید.
  • استفاده از یک درون ریز محصول درون ساخته برای آپلود کردن محصولات از طریق CSV
  • بررسی و اعمال تغییرات در تنظیمات افزونه، مشاهده داشبورد، سفارشی سازی
  • مشاهده ویدئوهای تور راهنما ووکامرس یا مراجعه به مستندات افزونه و مطالعه شروع کار

اگر در ابتدای آموزش نصب افزونه WooCommerce از ویزارد راه اندازی صرف نظر کرده اید، می توانید مجدداً آن را اجرا کنید. برای این کار کافی است منوی کشویی راهنما در بالای صفحه را باز کرده و روی لینک “برنامه راهنمای راه اندازی” کلیک کنید.

اضافه کردن یک محصول به فروشگاه ووکامرس

با کلیک بر روی دکمه “ایجاد یک محصول” در آخرین صفحه ویزارد راه اندازی به صفحه ای مشابه شکل زیر دایرکت می شوید. همچنین برای دسترسی به این صفحه می توانید در پیشخوان وردپرس به مسیر محصولات » افزودن جدید بروید.

اضافه کردن یک محصول دقیقاً مانند ایجاد یک نوشته در وردپرس است. در این صفحه باید نام محصول را وارد کرده و توضیحات آن را اضافه کنید.

سپس به پایین صفحه رفته و متاباکس اطلاعات محصول را پیدا کنید. در این متاباکس قسمت مهم اطلاعات به محصول شما اضافه خواهد شد.

نوع محصول: اولین داده ای که باید در متاباکس”اطلاعات محصول” اضافه کنید، نوع محصول است. انواع محصولاتی که در این بخش از افزونه WooCommerce نشان داده می شود و ما به آموزش آن می پردازیم، شامل موارد زیر است.

  • ساده: اکثر محصولاتی که ممکن است در وب سایت خود به فروش برسانید از نوع ساده هستند. محصولات ساده حمل می شوند و هیچ گزینه دیگری ندارند. به عنوان مثال کتاب یک محصول ساده است.
  • گروه بندی شده: مجموعه ای از محصولات مرتبط که می توانند به صورت جداگانه خریداری شوند و تنها از محصولات ساده تشکیل شده اند. مانند یک سرویس استکان چای خوری شامل 6 عدد استکان.
  • معرفی/خارجی: شامل محصول یا محصولاتی که در سایت شما لیست شده و معرفی می شوند اما در جای دیگری به فروش می رسند.
  • متغیر: یک محصول که تنوع زیادی داشته و هر کدام دارای SKU، قیمت، موجودی و … متفاوتی هستند. مانند یک تی شرت که در رنگ ها و/یا اندازه های متفاوتی موجود است. انواع دیگر محصولات را می توانید با استفاده از add-on های افزونه ووکامرس به سایت خود اضافه کنید. به عنوان مثال WooCommerce Subscriptions محصولات دیگری را به سایت شما اضافه می کند.

مجازی: محصولی که نیاز به حمل و نقل ندارد مثل یک سرویس. فعال کردن این بخش باعث غیر فعال شدن گزینه حمل و نقل می شود.

دانلودی: با فعال کردن این گزینه تمام فیلدهایی که می تواند یک فایل قابل دانلود را ایجاد کند، فعال می شود. بعد از خرید موفق محصول یک فایل قابل دانلود به صورت یک لینک در ایمیل اعلان سفارش در اختیار مشتری قرار می گیرد. فعال کردن این گزینه برای مواردی مانند فروش آلبوم دیجیتال، نسخه PDF کتاب ها و مجلات یا عکس مناسب است.

با فعال کردن هریک از انواع محصولات آیتم های مختلفی به شما نشان داده می شود. از آنجا که بیشتر محصولات از نوع ساده است در ادامه آموزش افزونه WooCommerce به بررسی آیتم های مشخص شده در این بخش پرداخته می شود.

همانطور که مشاده می کنید در سمت راست متاباکس “اطلاعات محصول” افزونه WooCommerce چندین تب نمایش داده شده است.

تنظیمات همگانی ووکامرس

  • قیمت عادی: قیمت عادی محصول را در این قسمت وارد کنید.
  • قیمت فروش ویژه: قیمت محصول در حالت تخفیف و فروش ویژه را در این قسمت وارد کنید. این قیمت را می توانید بعداً در محدوده روزهای مشخصی برای نمایش زمان بندی کنید.

فهرست موجودی

بخش فهرست موجودی به شما اجازه می دهد موجودی محصولات را به صورت جداگانه مدیریت کنید و شما را قادر می سازد محصولات را به فروش رسانده و به مشتریان اجازه دهید آنها را به سبد خرید خود اضافه کنند.

اگر باکس “مدیریت موجودی انبار” فعال شود، گزینه های دیگر به شما نشان داده خواهد شد. در غیر این صورت تنها “وضعیت موجودی انبار” در بخش فهرست موجودی قابل رؤیت است و شما مسئول بروزرسانی وضعیت موجودی هستید.

گزینه هایی که با فعال کردن باکس “مدیریت موجودی انبار” نشان داده می شود عبارتند از:

  • موجودی انبار- پس از وارد کردن موجودی انبار، افزونه ووکامرس موجودی را به صورت خودکار مدیریت کرده و وضعیت موجودی را به صورت خودکار در حالت های موجود، خارج از موجودی یا در حال سفارش بروزرسانی می کند.
  • اجازه پیش فروش محصول
  • آستانه کم بودن موجودی انبار- با وارد کردن یک عدد در این باکس وقتی موجودی به آن مقدار می رسد، به شما اطلاع داده می شود.
  • با فعال کردن باکس فروش تکی به مشتریان اجازه می دهید محصولات را به صورت تکی خریداری کنند.

حمل و نقل

در این قسمت از افزونه WooCommerce می توانید گزینه های حمل و نقل را تنظیم کنید.

  • وزن: وزن محصول
  • ابعاد: عرض، طول و ارتفاع محصول
  • کلاس حمل و نقل: کلاس حمل و نقل توسط برخی روش های حمل و نقل برای گروه بندی محصولات مشابه استفاده می شود.

محصولات مرتبط

با استفاده از فیلدهای “تشویق برای خرید بیشتر” و “محصولات مشابه” می توانید محصولات خود را ارتقا دهید. این محصولات را باید با جستجوی یک محصول خاص در بین محصولاتی که در لیست کشویی هر فیلد نشان داده می شود و انتخاب آن اضافه کنید.

“تشویق برای خرید بیشتر” محصولاتی هستند که مشتریان را بسته به نوع محصولی که در حال مشاهده هستند، برای خریدشان تشویق می کنید. به عنوان مثال اگر مشتری در حال مشاهده صفحه لیست محصولات وردپرسی است می توانید در همان صفحه او را تشویق به خرید آموزش طراحی وب کنید.

محصولات مشابه محصولاتی هستند که با سبد خرید مشتری نمایش داده می شوند و مربوط به محتویات سبد خرید هستند. به عنوان مثال وقتی کاربر یک نینتندو دی اس به سبد خرید خود اضافه می کند، هنگامی که به مرحله مشاهده سبد خرید می رسد می توانید به او پیشنهاد خرید یک قطعه یدکی بدهید.

ویژگی ها

یکی از راه های گروه بندی محصولات ووکامرس استفاده از ویژگی ها است. در این بخش از افزونه WooCommerce می توانید جزئیات را به یک محصول اختصاص دهید.

دو نوع استفاده از این اطلاعات وجود دارد که به ووکامرس مربوط است:

  • اولین راه استفاده از ابزارک های ووکامرس است. ابزارک “فیلتر محصولات براساس صفت” به شما امکان می دهد یک ویژگی خاص را انتخاب کنید. اگر این ابزارک را به نوار کناری سایت خود اضافه کنید، مشتریان می توانند بر اساس این ویژگی، محصولات موجود در فروشگاه شما را فیلتر کنند. این یک فیلتر درون ساخته افزونه ووکامرس است. شما می توانید با استفاده از افزونه های فیلتر محصول ووکامرس فیلترهای پیشرفته تری را به فروشگاه خود اضافه کرده و فروشگاه جذاب تر و تعاملی تری داشته باشید. برای دسترسی به ناحیه ابزارک ها در پیشخوان وردپرس به مسیر نمایش » ابزارک ها بروید.
  • دومین راه از طریق محصولات متغیر است. برای ایجاد یک محصول متغیر ابتدا باید یک ویژگی برای محصول تعریف کنید. از این ویژگی ها می توان برای متمایز کردن محصولات متغیر مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال اگر در فروشگاه خود کتاب می فروشید باید دو ویژگی “رنگ” و “اندازه” را به محصولات خود اضافه کنید. به این ترتیب مشتریان می توانند طبق نیازهای خود از بین اندازه ها و رنگ های موجود در فروشگاه یکی را انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به ساخت محصولات متغیر در ووکامرس مراجعه کنید.

شما در ووکامرس می توانید ویژگی های کلی که برای اکثر محصولات موجود در فروشگاه لازم است را بسازید.

برای افزودن، ویرایش و حذف ویژگی ها به مسیر محصولات » ویژگی ها در پیشخوان وردپرس بروید. صفحه ای مشابه شکل زیر مشاهده می کنید.

در این صفحه می توانید ویژگی ها و مقادیر آنها را به راحتی و به سرعت اضافه کنید.

  • نام: یک نام برای ویژگی خود انتخاب کنید.
  • نامک: در این قسمت می توانید یک نامک برای ویژگی خود وارد کنید. پر کردن این فیلد اختیاری است زیرا اگر آن را خالی بگذارید، ووکامرس طبق نام ویژگی، یک نامک سئو دوستانه برای آن می سازد.
  • بایگانی فعال شود: در صورت فعال بودن ، می توانید صفحه ای شامل تمام محصولاتی که دارای این ویژگی هستند را مشاهده کنید. به عنوان مثال اگر این گزینه را فعال کرده اید و “مشکی” یکی از مقادیر ویژگی “رنگ” است، می توانید آدرس http://yourstore.com/pa_color/black/  را به منوی خود اضافه کنید تا فقط لباس های مشکی نشان داده شوند – pa مخفف “ویژگی محصول” است.
  • مرتب سازی پیش فرض: در این قسمت یک ترتیب مرتب سازی پیش فرض را انتخاب کنید. بین گزینه های “نام” ، “نام (شمارشی)” ، “شناسه دوره” یا “ترتیب مرسوم” یکی را انتخاب کنید. مقادیری که برای هر ویژگی اضافه می کنید طبق ترتیبی که در این بخش انتخاب کرده اید در سایت نشان داده می شوند.

روی دکمه “افزودن ویژگی” کلیک کنید. مشاهده می کنید که ویژگی در قسمت سمت چپ صفحه اضافه شده است. حال شما یک ویژگی ساخته اید اما مقادیر آن را هنوز وارد نکرده اید.

برای وارد کردن مقادیر روی لینک “پیکربندی شرایط و ضوابط” در زیر هر ویژگی کلیک کنید. صفحه ای مشابه شکل زیر مشاهده می کنید.

در سمت راست صفحه می توانید مقادیر مورد نیاز برای هر ویژگی را اضافه کنید و در سمت چپ صفحه می توانید آنها را مشاهده کنید. مقادیر طبق آنچه که در قسمت ” مرتب سازی پیش فرض” انتخاب کرده اید، نشان داده می شوند. شما می توانید با کشیدن و رها کردن آیکون سه خط، مقادیر را جابجا کنید.

حال که ویژگی های مورد نظر خود و مقادیر آنها را ساخته اید، مجدداً به صفحه ساخت محصول جدید بازگشته و وارد تب ویژگی ها شوید.

در منوی کشویی موجود در این تب می توانید تمام ویژگی های ساخته شده و مقادیر آنها را مشاهده کنید. ویژگیی که محصول در حال ساخت باید آن را داشته باشد را انتخاب کرده و روی دکمه افزودن کلیک کنید. این کار را برای تمام ویژگی هایی که می خواهید محصول داشته باشد، تکرار کنید.

اگر می خواهید یک ویژگی را تنها برای یک محصول استفاده کنید، افزونه ووکامرس به شما این امکان را می دهد که یک ویژگی را تنها برای یک محصول بسازید.

برای این کار در پنجره کشویی موجود در تب ویژگی ها، گزینه “سفارشی سازی ویژگی های محصول” را انتخاب کنید و روی دکمه افزودن کلیک کنید.

حال می توانید ویژگی مختص این محصول را ساخته و مقادیر مورد نیاز برای آن را اضافه کنید. سپس روی دکمه “ذخیره ویژگی ها” کلیک کنید.

پیشرفته

  • یادداشت خرید: در این قسمت می توانید یک یادداشت اختیاری برای ارسال به مشتری پس از انجام خرید وارد کنید.
  • منوی سفارش: موقعیت مرتب سازی سفارش برای این آیتم.
  • فعال کردن نقد و بررسی: فعال/غیرفعال کردن نقد و بررسی مشتری برای این آیتم.

پس از متاباکس اطلاعات محصول افزونه WooCommerce نوبت به متا باکس توضیح کوتاه درباره محصول می رسد.

توضیح کوتاه درباره محصول ووکامرس

گزیده ای از ویژگی های محصول را در این قسمت وارد کنید.

این توضیح در کنار تصویر محصول در صفحه فهرست نمایش داده می شود. توضیح طولانی تر در تب توضیحات محصول ظاهر می شود.

Taxonomy

در ساید بار سمت چپ پنل اضافه کردن محصول جدید، باکس دسته محصول قرار دارد که در این باکس می توانید محصول مورد نظر خود را مشابه نوشته های استاندارد وردپرس در یک دسته قرار دهید. به همین روش می توانید به هر محصول یک برچسب اختصاص دهید.

آموزش اضافه کردن تصویر محصول در ووکامرس

یکی از ویژگی های افزونه WooCommerce امکان اضافه کردن تصاویر مختلف برای یک محصول است که در این بخش به بررسی و آموزش این ویژگی می پردازیم.

در ساید بار سمت چپ صفحه اضافه کردن محصول جدید، باکسی به نام تصویر محصول وجود دارد. تصویر محصول تصویر اصلی محصول شما است و در فروشگاه شما در اندازه های مختلف استفاده می شود.

روی لینک “گزینش نگاره محصول” کلیک کنید.

یکی از تصاویر موجود در کتابخانه رسانه را انتخاب کرده یا یک تصویر جدید آپلود کنید.

 اگر می خواهید تصویر محصول را عوض کرده یا حذف کنید از همان روش حذف/ویرایش تصویر شاخص در نوشته ها و برگه های وردپرس استفاده کنید.

گالری محصول ووکامرس

گالری های محصول تمام تصاویر الصاق شده به یک محصول از طریق متاباکس گالری محصول را نمایش می دهند.

به همان روشی که تصویر محصول را اضافه کردید یک گالری محصول بسازید.

می توانید عکس ها را با کشیدن و رها کردن مجدداً مرتب کنید. برای حذف هر یک از عکس ها از گالری عکس موس را بر روی عکس قرار داده و روی آیکون ضربدر قرمز رنگ کلیک کنید.

هنگامی که تصویر محصول و گالری اضافه شد مشتری ها می توانند آنها را در فروشگاه شما مشاهده کنند.

تنظیم قابلیت دیدن کاتالوگ

در پنل انتشار می توانید قابلیت دیدن کاتالوگ را تنظیم کنید.

  • تایج جستجو و فروشگاه: با فعال کردن این قسمت کاتالوگ در همه جا شامل تمام صفحات فروشگاه، صفحات دسته و نتایج جستجو نشان داده می شود.
  • فقط فروشگاه: با فعال کردن این گزینه کاتالوگ در صفحات فروشگاه و صفحات دسته نمایش داده می شود اما در نتایج جستجو ظاهر نمی شود.
  • فقط نتایج جستجو: با فعال کردن این گزینه کاتالوگ در نتایج جستجو نشان داده می شود اما در صفحات فروشگاه و صفحات دسته ها نشان داده نمی شود.
  • پنهان: با فعال کردن این گزینه کاتالوگ تنها در صفحه محصول نشان داده می شود و در جای دیگری از سایت نشان داده نمی شود.

اگر گزینه “این یک محصول ویژه است” را فعال کنید می توانید محصول را در دسته بندی محصولات، تشویق برای فروش بیشتر و محصولات مرتبط به عنوان محصول ویژه تنظیم کنید.

اگر چه افزونه ووکامرس یکی از بهترین افزونه های فروشگاه ساز وردپرس است و ویژگی های بسیار زیادی را به فروشگاه اینترنتی شما اضافه می کند، اما برای رسیدن به یک فروشگاه ایده آل نیاز به قابلیت های دیگری نیز دارد. خوشبختانه افزونه های زیادی برای ووکامرس وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید قابلیت های زیادی به فروشگاه خود اضافه کنید.

امیدواریم از این آموزش آکادمی سبک کار رضایت داشته باشید و این موضوع را هم به خوبی یادگرفته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *